App 112 BE

De app die levens redt

Sinds kort is de app '112 BE' beschikbaar in de app store of de play store op jouw smartphone. De app biedt gebruikers een snelle en eenvoudige manier om de noodcentrale te contacteren in een noodsituatie. De voordelen even op een rijtje gezet:

3 hulpdiensten, 1 app

Een belangrijk voordeel van 112 BE is dat je de noodnummers niet vanbuiten hoeft te kennen en je ze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Via een eenvoudige klik op het juiste icoontje (brandweer, politie of ambulance) kom je bij de juiste hulpdienst terecht. De noodcentrales blijven vanzelfsprekend ook via de vaste telefoon en de GSM bereikbaar.

Lokalisatie

Nog een voordeel is het feit dat de app ervoor zorgt dat de noodcentrales je sneller kunnen terugvinden. Bevind je je midden in een bos of ben je op een plek die je niet kent, dan is het vaak moeilijk om aan de telefoon uit te leggen waar je juist bent. Wanneer je gebruik maakt van de app, stuurt die van zodra je belt jouw positie door naar de noodcentrale. Daarna stuurt de app elke 30 seconden een update van jouw positie door. Op deze manier zal je sneller gevonden worden en kan er kostbare tijd gewonnen worden. Heb je de noodcentrale via de app gebeld en reageer je daarna niet meer, dan laat de noodcentrale jouw smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten ter plekke je kunnen lokaliseren.

Chatfunctie

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen ook gebruik maken van de app. Zij kunnen in de applicatie aangeven dat ze niet kunnen telefoneren. Voor hen bestaat de mogelijkheid om via berichten met de noodcentrale te communiceren. Als je niet doof of slechthorend bent en je geen spraakstoornis hebt, zal de chatfunctie slechts heel uitzonderlijk geactiveerd worden door de noodcentrale. Dit kan bijvoorbeeld wel in het geval dat de operator de oproeper niet kan verstaan vanwege veel achtergrondlawaai of omdat de oproeper geen van de landstalen of Engels praat. Berichten in een andere taal worden automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd. Weet wel dat het versturen van berichten langer duurt en dat het bijgevolg moeilijker is voor de operator om instructies te geven als dit nodig zou zijn.

Extra informatie

Registratie in de app laat de gebruiker ook toe om relevante medische info over zichzelf door te geven. Denk hierbij maar aan hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes,... . De operator heeft deze info nog voor je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten ter plaatse.

Download en registreer

Wil je de app gratis downloaden op jouw smartphone? Ga dan naar de 'app store' of de 'play store' en geef "app 112 BE" in als zoekopdracht. Nadat je de app gedownload hebt, zet je deze best op het onthaalscherm van je smartphone. Zo vind je de app snel terug in geval van nood. Na installatie moet je in de app nog twee registratieschermen met korte vragen doorlopen. Hierna is de app gebruiksklaar.

Let op! De app 112 BE werkt enkel in België.

afdrukken