Identiteitskaart aanvragen

De elektronische identiteitskaart (eID) is het bewijs dat je ingeschreven bent in het rijksregister van de natuurlijke personen.

De elektronische identiteitskaart heeft de grootte van een bankkaart met chip. Op de kaart kan je jouw persoonsgegevens lezen. Deze gegevens staan echter ook in digitale vorm op de chip. Je adres staat alleen op de chip en is niet leesbaar op de kaart.

Bij een adreswijziging moet je hierdoor geen nieuwe identiteitskaart aanvragen, maar wordt het adres op de chip digitaal aangepast.

Op de kaart zijn ook digitale certificaten of elektronische handtekeningen voorzien. Dankzij deze certificaten kan de houder zich elektronisch identificeren bij verschillende instanties via het internet of publieksloketten. Een digitale handtekening plaatsen op bepaalde documenten is ook mogelijk. Iets wat in de toekomst steeds belangrijker zal worden.

Iedereen moet vanaf 12 jaar een elektronische identiteitskaart bezitten. Vanaf 15 jaar moet je de kaart altijd op zak hebben.

Let op! Ga je op reis? Sommige landen eisen dat de identiteitskaart nog een aantal maanden geldig is bij terugreis naar België (alle info vind je hier). Ook luchtvaartmaatschappijen kunnen eisen dat jouw identiteitskaart nog een aantal maanden geldig is bij terugkomst. Informeer je daarom tijdig bij je reisbureau of luchtvaartmaatschappij.

Doelgroep

Alle inwoners van Borgloon vanaf 12 jaar.

Let op! Kinderen die een kids-ID bezitten die geldig is tot na de 12de verjaardag worden NIET automatisch opgeroepen voor de aanvraag van een identiteitskaart. Je kan je echter spontaan aanmelden voor de aanvraag van een identiteitskaart.

Procedure

Je ontvangt een oproepingskaart die vermeldt wanneer je moet langskomen. Je kan ook op ander moment een nieuwe identiteitskaart aanvragen zoals bijvoorbeeld bij beschadiging, verlies of wanneer de pasfoto niet meer gelijkend is.

Je komt hiervoor persoonlijk naar de dienst burgerzaken. Jouw handtekening wordt geplaatst in het bijzijn van de gemachtigde ambtenaar.

Bedrag

Standaardprocedure: € 21,00

Nodig

  • 1 recente pasfoto (max. 6 maanden oud) met een egale witte achtergrond en een neutrale gezichtsuitdrukking (= gesloten mond).  Meer info over de kwaliteit van de foto vind je hier.
  • Je oude identiteitskaart.

Uitzonderingen

Bij hoogdringendheid kan je een elektronische identiteitskaart in spoedprocedure aanvragen. Er zijn drie mogelijke aanvragen:
 

Dringende aanvraag

Aanvragen vóór 15.00 u., afhalen kan vanaf de tweede werkdag na de aanvraag
(indien de aanvraag na 15.00 u. gebeurt, dien je een extra werkdag bij te rekenen).

Kostprijs: € 93,00

Zeer dringende aanvraag

Aanvragen vóór 15.00 u., afhalen kan vanaf de eerste werkdag na de aanvraag
(indien de aanvraag na 15.00 u. gebeurt, dien je een extra werkdag bij terekenen).

Kostprijs: € 137,60

Superdringende aanvraag (ophalen identiteitskaart bij FOD Binnenlandse Zaken te Brussel)

Aanvragen vóór 15.00 u., afhalen kan vanaf de eerste werkdag na de aanvraag bij de FOD Binnenlandse Zaken te Brussel (indien de aanvraag na 15.00 u. gebeurt, dien je een extra werkdag bij te rekenen).

Kostprijs: € 105,70

 

contact-icon

Contactinformatie

Identiteitsbewijzen
Administratief centrum Kanunnikenhuis
Speelhof 10
3840 Borgloon
België
09:00-12:00
14:00-16:00
09:00-12:00
Gesloten
Gesloten
09:00-12:00
14:00-19:00
09:00-12:00
14:00-16:00