Wordt het steeds minder praktisch om in je huidige woning of appartement te leven?
De Groep van AssistentieWoningen Avondrood met 30 flats is gelegen langs de Nieuwe Steenweg 2 en biedt huisvesting aan valide bejaarden vanaf de leeftijd van 65 jaar.
Deze betaalbare maar toch comfortabele assistentiewoningen van het OCMW hebben alle benodigdheden voor een veilig, praktisch en aangenaam verblijf. Daarbij kan je via het noodoproepsysteem beroep doen op professioneel en vriendelijk personeel dat 24u op 24u aanwezig is in het woonzorgcentrum ernaast. Dit garandeert bijzonder snelle interventies.
Assistentiewoningen Avondrood: een aangename, simpele, veilige, betaalbare én kwalitatieve oplossing met toch alle vrijheid van je eigen woning |
Klik hieronder voor al je vragen over de assistentiewoningen Avondrood
- Wat mag je verwachten?
- Wat kost het verblijf?
- Hoe doe je een aanvraag voor opname?
- Zijn er wachtlijsten?
- Informatie opvragen?
Wat mag je verwachten van de assistentiewoningen Avondrood?
De bewoners hebben voorrang bij latere opname in het WZC Bloesemhof en kunnen gebruik maken van volgende diensten van het OCMW:
- noodoproepen van verpleging of verzorging van het WZC indien nodig (crisiszorg)
- branddetectie die gekoppeld is aan deze van het WZC Bloesemhof
- middagmaaltijden via de keuken van het woonzorgcentrum Bloesemhof
- aangepaste zorg- en/of dienstverlening die na de crisiszorg wordt opgestart, indien nodig. Deze wordt gedurende een korte periode verleend in afwachting van de zorg die je zelf kiest. (overbruggingszorg)
- verschillende personen waarop je beroep kunt doen voor alle mogelijke problemen over wonen en zorg (woonassistent)
De assitentiewoningen zijn uitgerust met:
- kabeldistributie (internet mogelijk op eigen initiatief)
- telefoonaansluiting
- parlofoon met camera
- centrale verwarming met thermostaat
- volledig uitgeruste keuken en badkamer
- terras
- In het flatgebouw is een lift, een gemeenschappelijke ruimte en is er bijzondere aandacht voor brandveiligheid
We hebben ook een ontmoetingsruimte ('t zaaltje) op het gelijkvloers waar je met je medebewoners een praatje kan slaan of een koffie drinken.
Daarnaast kan je erg makkelijk terecht met je afval van papier, glas, groenafval en restafval zonder je ver te moeten verplaatsen.
Je kan je eigen parkeerplaats krijgen en je mag je eventuele (elektrische) fiets in onze afgesloten fietsenstalling zetten.
Als je wenst kan je ook deelnemen aan verschillende maandelijkse activiteiten of grotere evenementen in het woonzorgcentrum.
De privacy van de bewoners van onze assistentiewoning wordt erg gerespecteerd en iedere bewoner is vrij om het gebouw te betreden 24u op 24u.
We vinden inspraak voor de bewoner heel belangrijk en hebben dan ook verschillende mogelijkheden om mensen mee te laten denken of bemerkingen te geven.
Zo is er bijvoorbeeld 4 keer per jaar een bewonersraad waarbij er gratis koffie en taart wordt voorzien en een geschenkje bij oudejaar.
Wat kost het verblijf in onze assistentiewoningen?
Hieronder vind je al onze prijzen per soort flat met de vermelding van de oppervlakte.
We bieden betaalbare flats zonder onaangename verrassingen of verdoken kosten.
Type flat |
prijs per dag |
prijs per maand |
Type A: 46,47 m²: nrs. 2-3-4-5-109-110-112-113-114-116-221-222-224-225-228 |
€ 19,41 |
€ 582,26 |
Type E: 36,46 m²: nrs. 6-111-115-117-118-223-227-229-230 |
€ 17,70 |
€ 530,96 |
Type E*: 39,45 m² - 40,36m²: nrs. 1-108 en nr 226 |
€ 18,25 |
€ 547,49 |
Appartement 119: 32,09 m² |
€ 15,29 |
€ 458,57 |
Appartement 220: 31,31 m² |
€ 15,29 |
€ 458,57 |
Flat 7: type E |
€ 15,91 |
€ 477,38 |
De prijs is afhankelijk van het aantal dagen per maand. Wanneer een maand 31 dagen telt, dient de dagprijs vermenigvuldigd te worden met 31.
In deze dagprijs zijn alle kosten voorzien ( ook voor de gemeenschappelijke kosten van het flatgebouw) met uitzondering van:
- elektriciteit volgens eigen verbruik (verminderde tarieven t.o.v. particulieren)
- verwarming volgens eigen verbruik (verminderde tarieven t.o.v. particulieren)
- kabeldistributie (forfaitair indien gebruik, mogelijkheid tot kiezen eigen verdeler)
- waterdistributie (forfaitair € 20,67 / maand)
- telefoonkosten (mogelijkheid om eigen verdeler te kiezen)
- alle milieuheffingen en belastingen
- verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en persoonlijke bezittingen
Hoe doe je een aanvraag voor verhuis naar je assistentiewoning?
Je neemt contact op met één van onze maatschappelijk werkers van de sociale dienst om een afspraak te maken.
Yana of Chloé zal je vragen om een aantal gegevens mee te brengen op deze afspraak.
Sociale dienst, Nieuwland 11B, 3840 BORGLOON
Maatschappelijk werkers voor GAW Avondrood (op afspraak) :
Yana Dehairs
|
De openingsuren van de sociale dienst OCMW kan je terugvinden onder de rubriek Sociaal Huis bij de openingsuren en medewerkers of door rechtstreeks op deze link te klikken.
Welke documenten moet je overhandigen alvorens tot een aanvraag over te gaan?
- identiteitskaart (of kopie beide zijden, wordt bij ons gedaan indien nodig)- inkomstenbewijzen d.m.v. bankrekeninguittreksels (pensioen, verhuur woning, invaliditeitsuitkering, …)- 2 klevers van de mutualiteit- naam, adres en telefoonnummer van de kinderen- door de dokter ingevuld evaluatieschaal (Katz schaal - beschikbaar bij dokters of te downloaden op website van RIZIV)
Waartoe dient de evaluatieschaal en hoe is ze ontworpen?
De evaluatieschaal (formulier indicatiestelling, voormalige Katz-schaal) stelt u in staat om de afhankelijkheidsgraad van uw patiënten te bepalen. Ze bestaat uit een vragenlijst waarmee hun capaciteiten in 6 domeinen van het dagelijks leven worden geëvalueerd:
zich wassen, zich kleden, transfer en verplaatsingen, toiletbezoek, continentie, eten
Zijn er wachtlijsten?
Dit is afhankelijk van de situatie van de aanvrager en van het al dan niet vrij zijn van een assistentiewoning. We hebben grote en kleine assistentiewoningen en de keuze van gewenste assistentiewoning kan ook een invloed hebben. Er kan dus geen exacte wachttijd worden voorspeld. Als er een assistentiewoning vrij is kan het erg snel gaan, maar als alle appartementen volzet zijn kan de wachttijd oplopen tot verschillende maanden.
Er worden een aantal principes gehanteerd om de volgorde op de wachtlijst te bepalen zoals de graad van zorg die je nodig hebt, van het feit of je inwoner bent van Borgloon, van de datum van je inschrijving, …
Twijfel niet en neem vrijblijvend contact op om meer te weten.
Met wie kan ik contact opnemen voor informatie?
Yana Dehairs, maatschappelijk werker WZC
Chloé Schraets
|
|
Frauke Vanhees, sectorcoördinator
|
Vera Leemans, algemeen directeur stad en OCMW
|
• Tessa Van Vooren, hoofdverpleegkundige • Telefoon 012 67 08 16 • Stuur een e-mail naar Tessa
(terug naar begin)
Voor opnames, informatie, inschrijving en algemene begeleiding
Chloé Schraets, maatschappelijk werker WZC
|
Yana Dehairs, maatschappelijk werker WZC
|
Voor bewoners en naasten
Tessa Van Vooren,
|
Voor algemene inlichtingen of bemerkingen
|
Frauke Vanhees, sectorcoördinator
|
Vera Leemans, algemeen directeur stad en OCMW
|