Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op dinsdag 30 november 2021 met de heraanleg van het betonnen dubbelrichtingsfietspad langs de Steenweg Borgloon (N754) in asfalt. Het gaat om de zone van iets voor de Graethempoort tot aan de industriezone Tivoli. De werken zullen ongeveer een maand duren. Fietsers volgen een omleiding via het centrum, voor autoverkeer is er geen hinder.
Meer fietscomfort
Het huidige dubbelrichtingsfietspad langs de Steenweg Borgloon ligt volledig vrij langs de rijweg en bestaat uit betonplaten. AWV zal concreet het fietspad vernieuwen tussen de Sint-Truidersteenweg (N79) en de Sittardstraat (N754a), ter hoogte van de industriezone Tivoli. Eerst worden de versleten betonnen platen vernieuwd en vervolgens krijgt het volledige fietspad een nieuwe toplaag in asfalt.
AWV kiest bewust voor asfalt als beste ondergrond voor fietspaden. Een fietspad in asfalt zorgt voor meer fietscomfort. Dit jaar zal AWV verspreid over heel Limburg tientallen gelijkaardige projecten uitvoeren, om de staat van de fietspaden langs de gewestwegen te verbeteren.
Fietsers via het centrum, geen hinder voor gemotoriseerd verkeer
De werken aan het fietspad starten op dinsdag 30 november en duren ongeveer een maand, tot vlak voor de kerstvakantie. Dat komt vooral omdat de nieuwe betonplaten eerst moeten uitharden. De toplaag in asfalt wordt, omwille van de winterstop, pas in maart 2022 aangelegd.
Tijdens de werken is het fietspad volledig afgesloten. Fietsers volgen een omleiding rond de werfzone, via Borgloon-centrum (Sittardstraat - Koning Albertlaan - Tramstraat - Nieuwstraat - Graethempoort). Ook het fietspad langs het vroegere Fruitspoor, waarlangs de fietssnelweg F79 loopt, wordt plaatselijk onderbroken tussen de Steenweg en het Stationsplein.
Er is geen hinder voor het gemotoriseerd verkeer, dat steeds in beide richtingen over de Steenweg kan rijden. Ter hoogte van de werfzone wordt de maximumsnelheid wel afgebouwd tot 50 km/u.
Opgelet: asfaltwerken zijn erg weersgevoelig. Bovenstaande planning is steeds onder voorbehoud. Klik hier om steeds de meest recente info betreffende het project te raadplegen.