De elektronische identiteitskaart (eID) is het bewijs dat je ingeschreven bent in het rijksregister van de natuurlijke personen.
De elektronische identiteitskaart heeft de grootte van een bankkaart met chip. Op de kaart kan je jouw persoonsgegevens lezen. Deze gegevens staan echter ook in digitale vorm op de chip. Je adres staat alleen op de chip en is niet leesbaar op de kaart.
Bij een adreswijziging moet je hierdoor geen nieuwe identiteitskaart aanvragen, maar wordt het adres op de chip digitaal aangepast.
Op de kaart zijn ook digitale certificaten of elektronische handtekeningen voorzien. Dankzij deze certificaten kan de houder zich elektronisch identificeren bij verschillende instanties via het internet of publieksloketten. Een digitale handtekening plaatsen op bepaalde documenten is ook mogelijk. Iets wat in de toekomst steeds belangrijker zal worden.
Iedereen moet vanaf 12 jaar een elektronische identiteitskaart bezitten. Vanaf 15 jaar moet je de kaart altijd op zak hebben.
Let op! Ga je op reis? Sommige landen eisen dat de identiteitskaart nog een aantal maanden geldig is bij terugreis naar België (alle info vind je hier). Ook luchtvaartmaatschappijen kunnen eisen dat jouw identiteitskaart nog een aantal maanden geldig is bij terugkomst. Informeer je daarom tijdig bij je reisbureau of luchtvaartmaatschappij.
Doelgroep
Alle inwoners van Borgloon vanaf 12 jaar.
Let op! Kinderen die een kids-ID bezitten die geldig is tot na de 12de verjaardag worden NIET automatisch opgeroepen voor de aanvraag van een identiteitskaart. Je kan je echter spontaan aanmelden voor de aanvraag van een identiteitskaart.
Procedure
Je ontvangt een oproepingskaart die vermeldt wanneer je moet langskomen. Je kan ook op ander moment een nieuwe identiteitskaart aanvragen zoals bijvoorbeeld bij beschadiging, verlies of wanneer de pasfoto niet meer gelijkend is.
Je komt hiervoor persoonlijk naar de dienst burgerzaken. Jouw handtekening wordt geplaatst in het bijzijn van de gemachtigde ambtenaar.
Wat heb je nodig?
- 1 recente pasfoto (max. 6 maanden oud) met een egale witte achtergrond en een neutrale gezichtsuitdrukking (= gesloten mond). Meer info over de kwaliteit van de foto vind je hier.
- Je oude identiteitskaart.
Bedrag
Standaardprocedure: € 23,30
Uitzonderingen
Bij hoogdringendheid kan je een elektronische identiteitskaart in spoedprocedure aanvragen. Er zijn twee mogelijke aanvragen:
Zeer dringende aanvraag met levering in Borgloon
- Vóór 15u00 aanvragen = vanaf 14u00 afhalen de 1ste werkdag na jouw aanvraag.
- Na 15u00 aanvragen = vanaf 14u00 afhalen op de 2de werkdag na jouw aanvraag.
Kostprijs: € 121,80
Superdringende aanvraag met levering in BRUSSEL (wanneer je geen zeer dringende identiteitskaart met levering in Borgloon kan aanvragen (is niet voor vreemdelingenkaarten)
- Voor 15u aanvragen = vanaf 8u30 in Brussel afhalen de werkdag na jouw aanvraag (niet op zondag)
- Na 15u = vanaf 8u30 in Brussel afhalen de 2e werkdag na jouw aanvraag (niet op zondag)
Kostprijs: € 157,10
Opgelet! Bij gebruik van een attest van verlies of diefstal mag de geldigheidsdatum van jouw identiteitskaart nog niet verstreken zijn.
Opgelet! Je kan jouw identiteitskaart op zaterdag afhalen in Brussel.
- Vrijdagvoormiddag aanvragen = zaterdag afhalen van 8u30 tot 12u30